PLAY is een eendaagse masterclass over de inzet van real life games en verhalen om mee te leren, ontdekken en ontwikkelen. De eerste PLAY masterclass was op vrijdag 16 mei 2014 bij het Nederlands Vestingmuseum in Naarden.
Tijdens de masterclass vertellen de experts over de kaders, mogelijkheden en de potentie van real life games en verhalen. Daarnaast spelen de deelnemers diverse educatieve, historische en actuele games en scenario’s. Binnen én buiten, dus houd rekening met het weer! Ook is er gelegenheid om met de betrokken partners te praten over de inzet van bestaande en op maat gemaakte games en scenario’s voor musea, erfgoedinstellingen, bedrijven en scholen.
Lezingen van 16 mei 2014: Morgan Jarl, Edularps: Teaching, Learning and Engaging through Role-play (pdf link) en Willem-Jan Renger, Play to Learn, Learn to Play (pdf link)
Real life games op 16 mei 2014: Onder Beleg, real life game voor Nederlands Vestingmuseum, Oud en Wijs, real life game over ouderen en dingen die voorbijgaan, De Politie: 1942, real life game over de WOII
Workshops op 16 mei 2014: Edu-larp door Morgan Jarl, Een klas vol fantasten door Nils Visser, Wargaming door Military Formats in Business, Workshop Monstergame door Megagames
Keynote lezing: Morgan Jarl
Morgan Jarl is oa game designer bij Lajvverkstaden (The Larpworkshop). Hij ontwerpt en produceert real life games op scholen. Hij heeft een achtergrond in pedagogiek en theater. Hij vertelt tijdens de lezing over zijn ervaringen met de leerpotentie van verhalen en real life games en geeft concrete voorbeelden van real life games en hun effecten.Lezing: Willem-Jan Renger
Willem-Jan Renger is hoofd van het studiolab van Games en Interactie op de HKU. Het studiolab doet praktisch ontwerp en onderzoek naar het inzetten van gameprincipes en gamification in het onderwijs, de erfgoedsector en de zorg. Willem-Jan Renger zal een gepassioneerde lezing geven over de leerpotentie van games en play op in een toegepaste context. Lezing van Willem-Jan Renger bij TedX AmsterdamEen klas vol Fantasten
Avonturen beleven op school? De afgelopen twee jaar hebben een vijftigtal leerlingen en een handjevol docenten dit voor elkaar gekregen op een middelbare school in Utrecht. Verhaal, Sport en Spel gingen hand in hand bij de ‘Fantasten’ een vakoverstijgend en leerjaaroverstijgend project. Wat blijkt, tijdens die wellicht ongewone les vormen hebben we veel geleerd, heel veel geleerd. En daar gaan we in deze workshop mee aan de slag. De workshop wordt gegeven door Nils Visser: bevlogen docent, hoofdgeitenbreier van de Fantasten en mede-oprichter van Team Audacity.Military Formats in Business
The goal of the MFIB War Game is to gain a better understanding of the total competitive arena and anticipate competitive developments in your industry. The MFIB War Game is an effective tool for uncovering hidden weaknesses – your own and those of your competitors. This understanding will help you formulate best-course action options. The MFIB War Game will also help you shift managerial focus from internal to external, and lay a foundation for an early warning process.Real Life Games
Spellenwinkel Subcultures in Utrecht ontwerpt en organiseert real life games voor kids, teens en volwassen. Het gaat om scenario’s rondom actuele en historische thema’s die 1 tot 4 uur duren. Alle real life games of larps (live action role-play) zijn ‘nordic style’. Dit type spelontwerp is ontstaan in de Scandinavische landen en kenmerkt zich door een focus op rollenspel, samenwerking en experiment.De emotionele reactie die de game Old & Wise bij mij losmaakte was onverwacht maar diepgaand. Dat heeft grote indruk op mij gemaakt.
Een museumdocentDoor deze masterclass ben ik helemaal om en zie ineens een rijkdom aan mogelijkheden om edularp in te zetten in ons eigen museum.
Blue van de Zwan, Drents museum.De masterclass geeft goed inzicht in de werking van role playing games en serious games met aanwijzingen hoe deze toe te passen.
Niels Joorman, student.